Saobraznost robe
Prodavac
je dužan da isporuči robu koja je saobrazna ugovoru.
Pretpostavlja se da
je isporučena roba saobrazna ugovoru:
1) ako odgovara
opisu koji je dao prodavac i ako ima svojstva robe koju je prodavac pokazao
potrošaču kao uzorak ili model;
2) ako ima svojstva
potrebna za naročitu upotrebu za koju je potrošač nabavlja, a koja je bila
poznata prodavcu ili mu je morala biti poznata u vreme zaključenja ugovora;
3) ako ima svojstva
potrebna za redovnu upotrebu robe iste vrste;
4) ako po kvalitetu
i funkcionisanju odgovara onome što je uobičajeno kod robe iste vrste i što
potrošač može osnovano da očekuje s obzirom na prirodu robe i javna obećanja o
posebnim svojstvima robe data od strane prodavca, proizvođača ili njihovih
predstavnika, naročito ako je obećanje učinjeno putem oglasa ili na ambalaži
robe.
Prodavac je
odgovoran za nesaobraznost robe ugovoru koja se pojavi u roku od dve godine od
dana prelaska rizika na potrošača.
Ako nesaobraznost
nastane u roku od šest meseci od dana prelaska rizika na potrošača,
pretpostavlja se da je nesaobraznost postojala u trenutku prelaska rizika, osim
ako je to u suprotnosti sa prirodom robe i prirodom određene nesaobraznosti.
Otklanjanje nesaobraznosti
Ako isporučena roba
nije saobrazna ugovoru, potrošač koji je obavestio prodavca o nesaobraznosti
ima pravo da zahteva od prodavca da otkloni nesaobraznost, bez naknade,
opravkom ili zamenom ili da zahteva odgovarajuće umanjenje cene ili da raskine
ugovor u pogledu te robe.
Potrošač ima pravo
da bira između opravke ili zamene kao načina otklanjanja nesaobraznosti robe.
Ako otklanjanje
nesaobraznosti nije moguće, potrošač ima pravo da zahteva odgovarajuće
umanjenje cene ili raskid ugovora ako:
1) nesaobraznost ne
može da se otkloni opravkom ili zamenom uopšte, ni u primerenom roku;
2) ne može da
ostvari pravo na opravku ili zamenu, to jest ako prodavac nije izvršio opravku
ili zamenu u primerenom roku;
3) opravka ili
zamena ne može da se sprovede bez značajnijih nepogodnosti za potrošača zbog
prirode robe i njene namene;
4) otklanjanje
nesaobraznosti opravkom ili zamenom predstavlja nesrazmerno opterećenje za
prodavca.
Nesrazmerno
opterećenje za prodavca javlja se ako u poređenju sa umanjenjem cene i raskidom
ugovora, stvara preterane troškove, uzimajući u obzir:
1) vrednost robe
koju bi imala da je saobrazna ugovoru;
2) značaj
saobraznosti u konkretnom slučaju;
3) da li se
nesaobraznost može otkloniti bez značajnijih nepogodnosti za potrošača.
Potrošač ima pravo
da zahteva zamenu, odgovarajuće umanjenje cene ili da raskine ugovor zbog istog
ili drugog nedostatka saobraznosti koji se posle prve opravke pojavi, a ponovna
opravka je moguća samo uz izričitu saglasnost potrošača.
Uzimajući u obzir
prirodu robe i svrhu zbog koje je potrošač nabavio, opravka ili zamena mora se
izvršiti u primerenom roku bez značajnih neugodnosti za potrošača i uz njegovu
saglasnost.
Ako se nesaobraznost
pojavi u roku od šest meseci od dana prelaska rizika na potrošača, potrošač ima
pravo da bira između zahteva da se nesaobraznost otkloni zamenom, odgovarajućim
umanjenjem cene ili da izjavi da raskida ugovor.
Ako se nesaobraznost
pojavi u roku od šest meseci od dana prelaska rizika na potrošača, otklanjanje
nesaobraznosti moguće je opravkom uz izričitu saglasnost potrošača.
Sve troškove koji su
neophodni da bi roba postala saobrazna, a naročito troškove rada, materijala,
preuzimanja i isporuke, snosi prodavac.
Za obaveze prodavca
prema potrošaču, koje nastanu usled nesaobraznosti robe, prodavac ima pravo da
zahteva od proizvođača u lancu nabavke te robe, da mu naknadi ono što je
ispunio po osnovu te obaveze.
Potrošač ne može da
raskine ugovor ako je nesaobraznost robe neznatna.
Garancija
Garancija
je svaka izjava kojom njen davalac daje obećanje u vezi sa robom, i pravno je
obavezujuća pod uslovima datim u izjavi, kao i oglašavanju u vezi sa tom robom.
Garantni list je
isprava u pisanom ili elektronskom obliku ili na drugom trajnom nosaču zapisa,
koja sadrži sve podatke iz garancije, navedene na jasan i čitljiv način, lako
razumljivim jezikom, a naročito podatke o:
1) pravima koja
potrošač ima na osnovu zakona o potročačima i o tome da garancija ne isključuje
i ne utiče na prava potrošača koja proizlaze iz zakonske odgovornosti prodavca
za nesaobraznost robe ugovoru;
2) nazivu i adresi
davaoca garancije;
3) nazivu i adresi
prodavca, ako on nije istovremeno i davalac garancije;
4) datumu predaje
robe potrošaču;
5) podatke kojima se
identifikuje roba.
6) sadržini
garancije, uslovima i postupku ostvarivanja prava iz garancije;
7) trajanju
garantnog roka i prostornom važenju garancije.
Garancija ne isključuje i ne utiče na prava potrošača u vezi sa saobraznošću robe ugovoru.
Uslovi garancije
Garantni rok pocinje od dana prodaje robe
krajnjem kupcu I traje 24 meseca za sav namestaj ukoliko nije drugačije
naznačeno.
Ukoliko se kupac pridrzava tehnickog uputstva
izdavalac garantnog lista daje izjavu da ce proizvod u garantnom roku ispravno
funkcionisati.
Izdavalac garantnog lista daje izjavu da je
obezbedio servisno odrzavanje I potrebne rezervne delove za proizvod u
garantnom roku.
Izdavalac garantnog lista daje izjavu da ce u
garantnom roku o svom trosku, sto ukljucuje I troskove prevoza, odnosno prenosa
proizvoda, obezbediti otklanjanje kvarova I nedostataka proizvoda u primarnom
roku,odnosno da će na zahtev kupca, neispravan proizvod zameniti novim
proizvodom ako popravku ne izvrsi u odredjenom roku koji je definisan zakonom
,osim ako je do kvara doslo neispravnom upotrebom I to:
Ako je kupljena roba izlozena uticaju
vlage,toplote ili suvom vazduhu,ako je kupljena roba izlozena suncevim zracima
pa promeni boju,ako je do ostecenja doslo usled nepazljivog rukovanja I
transporta pa su se pojavila mehanicka ostecenja koja je izazvao kupac.
Pravo na besplatne popravke prestaje ako se
bilo kakve popravke vrse od strane neovlascenog lica.Proizvodjac u posebnim
slucajevima moze dati ovlascenje za popravku namestaja strucnom licu koje
predlozi kupac.
Proizvod se ne moze vratiti proizvodjacu ako
se prethodno ne dobije saglasnost proizvodjaca za povracaj.
Kupac je duzan da reklamaciju prijavi
prodajnom mestu gde je izvrsio kupovinu proizvoda I tom prilikom prilozi
fiskalni racun za kupljeni proizvod.Svaka neopravdana reklamacija podrazumeva
nadoknadu od strane kupca,svih eventualno nastalih troskova.
Opravdanost reklamacije utvrdjuje ovlasceno
lice prodavca.Prodavac je duzan da bez odlaganja,a najkasnije u roku od 8 dana
od prijema reklamacije,odgovori potrosacu, sa izjasnjenjem o podnetom zahtevu I
predlogom njegovog resavanja.
Ukoliko prodavac oceni da je reklamacija
opravdana,duzan je da je realizuje u primerenom roku koji je predviđen zakonom,
to jest, u roku od 30 dana kad je nameštaj u pitanju.
Tehničko uputstvo za upotrebu I održavanje nameštaja
Za pravilno rukovanje,upotrebu I odrzavanje namestaja od univera, molimo vas da obratite paznju na sledece: Optimalna klima u prostoriji je 19-23 stepena,vlaznost od 55-75% . Najmanja udaljenost od izvora toplote mora biti 100cm u suprotnom,se mora zastititi toplotnim izolatorom. Za pravilno odrzavanje I ciscenje potrebno je kod brisanja prasine koristiti suvu mekanu krpu.Kod skidanja mrlja koristiti ispitano sredstvo za ciscenjenamestaja, a potom suvom flanelskom krpom obrisati.Proizvod ne sme biti izlozen direktnoj suncevoj svetlosti. Ukoliko se kupac pridrzava ovog uputstva izdavalac garantnog lista daje izjavu da ce proizvod u garantnom roku ispravno funkcionisati.
Reklamacija i način rešavanja reklamacije
Potrošač
može da izjavi reklamaciju prodavcu radi ostvarivanja svojih prava, kao i zbog
pogrešno obračunate cene i drugih nedostataka.
Potrošač može da
izjavi reklamaciju prodavcu radi ostvarivanja svojih prava u roku u kome je
predviđena odgovornost prodavca po osnovu nesaobraznosti
Trgovac je dužan da
primi izjavljenu reklamaciju.
Prodavac je dužan da
na prodajnom mestu vidno istakne obaveštenje o načinu i mestu prijema
reklamacija, kao i da obezbedi prisustvo lica ovlašćenog za prijem reklamacija
u toku radnog vremena.
Potrošač može da
izjavi reklamaciju usmeno na prodajnom mestu gde je roba kupljena ili na drugom
mestu koje je određeno za prijem reklamacija, telefonom, pisanim putem,
elektronskim putem ili na trajnom nosaču zapisa, uz dostavu računa na uvid ili
drugog dokaza o kupovini (kopija računa, slip i sl.).
Prodavac je dužan da
potrošaču bez odlaganja izda pisanu potvrdu ili elektronskim putem potvrdi
prijem reklamacije, odnosno saopšti broj pod kojim je zavedena njegova
reklamacija u evidenciji primljenih reklamacija.
Prodavac je dužan da
bez odlaganja, a najkasnije u roku od osam dana od dana prijema reklamacije,
pisanim ili elektronskim putem odgovori potrošaču na izjavljenu reklamaciju.
Odgovor prodavca na reklamaciju potrošača mora da sadrži odluku da li prihvata
reklamaciju, obrazloženje ako ne prihvata reklamaciju, izjašnjenje o zahtevu
potrošača o načinu rešavanja i konkretan predlog u kom roku će i kako rešiti
reklamaciju ukoliko je prihvata. Rok za rešavanje reklamacije ne može da bude
duži od 15 dana, odnosno 30 dana za tehničku robu i nameštaj, od dana podnošenja
reklamacije.
Prodavac je dužan da
postupi u skladu sa odlukom i predlogom za rešavanje reklamacije, ukoliko je
dobio prethodnu saglasnost potrošača. Rok za rešavanje reklamacije prekida se
kada potrošač primi odgovor prodavca iz stava i počinje da teče iznova kada prodavac primi
izjašnjenje potrošača. Potrošač je dužan da se izjasni na odgovor prodavca
najkasnije u roku od tri dana od dana prijema odgovora prodavca. Ukoliko se
potrošač u propisanom roku ne izjasni, smatraće se da nije saglasan sa predlogom
prodavca.
Ukoliko prodavac iz
objektivnih razloga nije u mogućnosti da udovolji zahtevu potrošača u
propisanom roku, dužan je da o produžavanju roka za rešavanje reklamacije
obavesti potrošača i navede rok u kome će je rešiti, kao i da dobije njegovu
saglasnost, što je u obavezi da evidentira u evidenciji primljenih reklamacija.
Produžavanje roka za rešavanje reklamacija moguće je samo jednom.
Ukoliko prodavac
odbije reklamaciju, dužan je da potrošača obavesti o mogućnosti rešavanja spora
vansudskim putem i o nadležnim telima za vansudsko rešavanje potrošačkih
sporova.
Nemogućnost
potrošača da dostavi prodavcu ambalažu robe ne može biti uslov za rešavanje
reklamacije, ni razlog za odbijanje otklanjanja nesaobraznosti.